ilsevlaanderen.reismee.nl

America

Deze week heb ik zoals gewoonlijk wel weer wat nieuwtjes te melden, maar ik denk niet dat het er heel veel zullen zijn... Misschien worden het er meer als ik lekker aan het schrijven ben, dus we zullen zien.

Ik zal beginnen bij het allerleukste nieuws; wij (Shirley, Stan en ik)gaan namelijk over 2 weken lekker 4 dagen op vakantie! (En dit leuke tripje is inclusief een dagje minder school :)). Wij vliegen donderdag nacht naar de staat Arizona en verblijven tot maandag in het plaatsje Mesa. Ziet er allemaal heerlijk uit. Lekker weer, een zwembad, een aantal grote winkels waar je lekker kunt shoppen en natuurlijk is het gewoon lekker om even weg te zijn van 'thuis'. En om al een beetje in de vakantiestemming te komen, heeft de school mij volgende week een 5 daags weekend gegeven. Zeker iets om naar uit te kijken dus!

Ook is er een verandering in mijn rooster gekomen. Mij werd namelijk gevraagd of ik in het school-staff-team wilde plaatsnemen, en dit gedurende mijn study hall het derde uur. Aangezien ik vrij weinig tot niets te doen heb ik mijn study hall, heb ik dit aanbod dan ook maar aangenomen. En nu hoor ik jullie allemaal denken; en wat houdt dat dan in.... Ik moet samen met een ander meisje passen brengen naar de klassen. (Je hebt hier voor alles wat je doet namelijk een pas nodig. Een pas om naar je counselor te gaan, een pas om naar de wc te gaan (dit is de enige pas die ik niet rond hoef te brengen), een pas om de school te verlaten (voor een dokters/ziekenhuis bezoek) en alle andere dingen waar je hier een pas voor nodig hebt.

Het weer is hier immers omgeslagen. In 1 dag ging het van de heerlijk warme 35 graden, naar het vriespunt in de nacht en overdags zo rond de 18 graden. Als ik 's ochtends in de kou (rond het vriespunt) naar de schoolbus loop, doe ik dit zonder winterjas. En dit is niet omdat ik nou zo'n bikkel ben, maar omdat het hier normaal is dat je nog niet je winterjas draagt als het rond het vriespunt is..... Nu heb ik nog niet zoveel vet gekweekt als de meeste mensen hier, dus voor mij zal mijn koude ochtendwandeling iets kouder zijn dan voor de mensen met een laagje vet. Wel is er elke dag nog wel een lekker zonnetje in de middag!

Ik heb ook een kleine discussie met mijn economie docent gehad. Hij leerde ons namelijk, dat de economie een stuk beter zou gaan als er een denkbeeldige muur om Amerika heengebouwd wordt. Deze denkbeeldige muur houdt in; geen in- en export meer met het buitenland. Ik ben het hier absoluut niet mee eens, en probeerde hem te overtuigen van mijn mening. Namelijk dat in een ander land het klimaat beter kan zijn om dat product te produceren, of dat een ander land over betere technologie beschikten ga zo maar door. Ik kreeg toen te horen dat ik mijn mond moest houden, want dat ikmijn medeleerlingennu verkeerde dingen aan het leren was.....

En nu ik dan toch over het schoolniveau begonnen ben, zal ik jullie een voorbeeld geven over een economie opdracht. Wij kregen een ruitjes papier uitgedeeld van 24 bij 24 ruitjes. Daarbij kregen wij de gegevens dat; een kleine auto; 4 ruitjes is, een normale auto; 6 ruitjes en een grote auto 10; ruitjes. De opdracht die wij hierbij kregen was; vul de parkeerplaats (de 24 bij 24 ruitjes), zonder dat er een parkeerplek overblijft....... Hoe moeilijk kan het zijn! De toetsen bij economie zijn overigens allemaal multiple choise. En onderwerp dat wij nu bij Economie behandelen, heb ik in mijn eerste jaar Economie op het ARHC al geleerd........

Een wiskunde toets maken is ook niet het allermoeilijkste hier. Gedurende de uitleg krijg je een papier uitgedeeld met daarop aantekeningen en voorbeelden van de sommen. Bij je toets mag je deze aantekeningen houden. Nu komt het nog wel eens voor dat de voorbeelden in de aantekeningen terug komen in je toets, en anders is het ook niet moeilijk want de toetsopgaven zijn de voorbeeldopgaven met andere cijfers.

Inmiddels alweer een week geleden heb ik toch wel een soort van shock momentje gehad terwijl ik in de lunchrij stond. Ik stond namelijk achter een meisje die iets te vrolijk stond te vertellen dat ze zwanger is. Ik kon het toen niet laten om even te vragen hoe oud ze eigenlijk is.... Een 'Freshman' vertelde ze mij toen. Ik wist dat je als 'freshman' ergens rond de 15/16 bent, maar vroeg voor de zekerheid ook maar even naar haar leeftijd... Ze bleek 15 te zijn. (Lijkt mij persoonlijk een beetje te jong om blij te zijn met je zwangerschap, maar oke). Ik vroeg eigenlijk vrijwel direct aan haar of ze een abortus ging laten doen, maar nee, hoe kon ik dit in mijn hoofd halen? Natuurlijk ging ze geen abortus doen, 'het is toch leuk om een kindje te hebben'... Ook vertelde ze mij dat haar ouders er niet heel erg blij mee zijn enze uit huis getrapt wordt als ze het kindje houdt. Oh en by the way het kindjeis niet van haar vriend(want die heeft ze namelijk niet). Ik weet niet wat ik er van moet zeggen, ik ben nog steeds een beetje in shock.

Verder leer je hier op school dat Amerika met alles voorloopt ten opzichte van andere landen. Ik heb echter de bewijzen dat dit niet het geval is.. Ik heb nu namelijk al een paar keer meegemaakt, dat ik aan iemand vroeg; heb je misschien whatsapp? Dat is wat makkelijker dan praten over facebook, aangezien mijn facebook applicatie niet heel goed werkt op mijn telefoon. Ik kreeg toen tot 3 keer toe het antwoord; ehhh, wat is whatsapp? Ik wil niet zeggen dat niemand hier whatsapp kent, maar mijn klasgenoten hebben er nog nooit van gehoort. Zij leven nog een paar jaar terug, want hier wordt alleen maar ge-sms't. Ook ving ik laatst op school op dat ze hier benieuwd zijn hoe (de al in Nederland bekende) schoenen met rolwieltjes gaan functioneren (Rollershoes). Ik kan nog wel een tijdje doorgaanover het feit dat Amerika echt niet met alles voorloopt, maar daarzal ik jullie niet langer mee lastig vallen.

Wij denken immers ook dat de welbekende gele schoolbussen hier echt 'cool' zijn... Maar dat is het dus gewoon echt niet. Ik kwamhier al na zo'n beetje mijn eerste busrit achter, de bus zit namelijk vol met kinderen met brilletjes/ opgetrokken (en daardoor) te korte broeken en een tas vol boeken (die over het algemeen zo zwaar is dat deze kinderen bijna naar achteren vallen). Vandaag werd die gedachte bevestigd. Ik liep vanochtend richting de bus, en schijnbaar had een meisje (waarmee ik het eerste uur les heb) mij zien lopen. Toen ik in de klas aankwam vroeg ze mij dan ook of ik onderweg was naar de schoolbus, ikkon nog geen 'ja' zeggen, of ze bood mij vervolgens aan om mij thuis op te komen halen.... ('Zodat je niet met al die gekke mensen in de bus hoeft.....Ja, ikhaat de schoolbus').

Verder heb ik dit weekend doorgebracht met mijn 2 nieuwe kleine neefjes. Vrijdag avond zijn Shirley en ik de kleine jongens wezen ophalen, vervolgens zijn we wat gaan eten en toen was het alweer bedtijd voor hun! Zaterdag ochtend heb ik een paar uurtjes opgepast enzijn we 's middags naar een kindercartoon geweest. Wat voor een kinderfilm geen onaardige film was. Zondag zijn we wezen lunchen en hebben we wat boodschapjes gedaan.

Op de planning voor deze week staat; een fieldtrip Design Housing, wat morgen plaats vindt enhet leuke hieraan is dat ik weer 2 uurtjes school mag missen... Ergens deze week is het de bedoeling om naar de kapper te gaan, aangezien mijn haar een beetje te lang aan het worden is! En vrijdag ga ik als het goed is nog een keertje bij de footballgame kijken. Voor de rest moet ik maar weer zien wat er deze weekop mijn padje komt....

Reacties

Reacties

oma

wat een verhaal weer, goed gedaan . x van ons.

Martin

Gelukkig ben jij prima in staat om die "ouderwetse" Amerikanen het nodige bij te brengen! Ga zo door zou ik zeggen het klinkt allemaal geweldig.

Natalie

Hey Meis,
Zo, dat was lekker wakker worden met een gezellige update van jouw kant! En tsja.. zwanger op je 15e.. Lijkt me niet tof, maar als je het dan toch bent... is het fijn als je er wel een beetje blij mee kan zijn.

Enne.. als ik jou was, had ik lekker mijn winterjas aan gedaan! Ha Ha...

Veel liefs,
van Mij

monique

wat heerlijk om iedere keer je blog weer te lezen, ga zo door ik geniet er volop van. En ja Amerika is iets anders dan Nederland maar daarom zit je ook daar, Geniet ervan. Fijne vakantie volgende week en ik kijk uit naar je volgende blog.

Dikke kus van mij. xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active