ilsevlaanderen.reismee.nl

Already been in the USA for a month!

Ja.... Wat gaat de tijd toch snel, ik ben inmiddels alweer een maand weg van huis! 22 Augustus vlogen wij met de TravelActive groep naar New York, en 25 Augustus arriveerde ik hier in Hastings.

Ik heb natuurlijk ook deze week weer het een en ander meegemaakt, en zal beginnen bij Dinsdag. Dinsdag was het weer tijd om een potje tennis te spelen, ik speelde dubble en verloor helaas mijn tiebreak met 6-7.... Pijnlijk verlies dus! Dinsdag avond hebben wij wilde herten bekeken (omdat Stan niet wilde geloven dat wij ook gewoon herten in Nederland hebben). Ondanks dat ik gedurende mijn fietstocht naar school vaak genoeg een hert gezien heb, was het leuk om deze grote groepen herten in het wild te zien wegrennen voor een auto.

Woensdag werd mijn seniorfoto genomen. Dit is de foto die in het yearbook komt.... De vrouw die mijn foto genomen heeft, vertelde mij dat ze extra haar best ging doen omdat ik haar buitenlandse vriendin was! Nu hopen op een mooie foto dus....

Ook kregen alle exchange studenten woensdag de taak om in de 'Design Housing' klas (die ik overigens volg) een beetje over jouw land te vertellen! De gewoontes, de verschillen, de huizen etc etc. Ik zal jullie dan ook vertellen wat de verschillen zijn, vergeleken met Nederland.

School;

De tafels en de stoelen zitten hier aan elkaar vast (erg lastig als je naar achter wilt schuiven met je stoel, omdat je te dicht bij de tafel zit, dat je hele tafel dan ook voor het gemak mee gaat)!

Je verzamelt hier credits om te slagen, en die credits krijg je door; het kaften van je boek, je huiswerk te maken, aanwezig te zijn in de klas, of extra opdrachten te doen (Wiskunde; sudoku maken) (Design housing; model huizen bekijken) en dan als laatste door een goed resultaat voor je toets te behalen. Erg moeilijk om hier te slagen dus...

Je kijkt hier op school elkaars toets na..... Nu dacht ik toen ik voor het eerst iemand zijn toets ging nakijken, dit word een makkelijk jaartje! Zo haalt namelijk iedereen een 10. Nee, zo werkt het hier niet... Je kijkt hier de toets namelijk gewoon na, zoals de leraar dat ook doet. Geen puntjes erbij smokkelen, of antwoorden even aanvullen zodat dat meer punten waard is.... Nee, gewoon nakijken zoals het hoort. Brave brave leerlingen!

Ik ben gewend in Nederland om met pen te schrijven, maar hier is dat niet normaal! Hier schrijft iedereen namelijk met een potlood. (Ze hebben er waarschijnlijk niet aan gedacht, dat je heel makkelijk je antwoord weg kunt gummen, en het goede antwoord kunt invullen, als je je toets mag controleren).

Ook heb je hier de welbekende fun klassen, zoals design housing/screen printing en fotografie. Waarschijnlijk hebben ze dit bedacht, omdat anders het school niveau echt te hoog wordt!

Bij ons heb je niet elke dag dezelfde vakken, en dus ook niet elke dag dezelfde lestijden. Hier is dat wel zo! Elke dag begint je schooldag om 07.45 en eindigt die om 14.40. (En heb je immers maar 1 pauze van 20 minuten).

Als je een sport volgt, volg je die sport vanuit school! Je sport dan ook op de sportvelden van de school, en de coaches zijn de leraren van de school.

Ze kijken er hier ook niet raar van op, als je met je joggingbroek naar school komt. Ik vind dat persoonlijk een beetje raar, maar hier is dat de normaalste zaak van de wereld! Gewoon lekker elke dag naar school in je joggingbroek. (Ik zie het meer als; gewoon elke dag een beetje zwerver zijn).

Toen de leraren in de eerste les aan mij vroegen hoe ik wilde dat ze mij noemde, zei ik voor de grap; Piet. Ik wist niet dat dit serieus bedoelt was. De meeste kinderen hier, willen anders heten dan dat hun ouders hun genoemt hebben. De leraren schrijven dit dan op hun plattegrond (ja, je hebt hier in elke klas een plattegrond die de leraar voor je gemaakt heeft), en noemen je vervolgens bij je bijnaam!

In Amerika kennen ze geen verschillend school niveau, iedereen doet hetzelfde niveau en gaat naar 'college' op hetzelfde niveau! Het maakt hier dus niet uit of je na de high school gaat 'studeren' voor cassiere, of een studie gaat volgen voor het worden van een baas.

Winkels;

De winkels zijn hier 24/7 open, en zijn hier veel groter dan in Nederland. Je hebt hier 1 winkel waar je naar toe gaat, en waar je meteen alles kunt kopen! Kleding/ eten/ schoolspullen/ elektriche apparaten, alles kun je in deze winkel kopen!

Als je in deze winkel naar het supermarkt gedeelte gaat, bestaat 2/3 zo'n beetje uit diepvries producten. Amerikanen houden niet van koken, dus eten pizza's en magnetron maaltijden.

Huizen;

De huizen zijn aanzienlijk groter, en hebben allemaal een kelder! Ook zijn bijna alle huizen hier gemaakt van hout.

Als je naar de sloten op de huizen kijkt, heb je het idee dat je je waardevolle spullen of mee moet nemen, of ergens moet neerleggen waar mensen het niet kunnen vinden! Een deur open maken is hier namelijk geen enkel probleem (zelfs ik zie hoe makkelijk dat hier gaat).

Rijtjes huizen kennen ze hier niet, heel af en toe zie je een 'twee onder een kap' huis voorbij komen. Maar over het algemeen zijn de huizen hier vrijstaand.

Eten;

In het eten zit veel meer vet dan in Nederland, het is hier een ritueel om over alles kaas te doen. Waarschijnlijk om het beeld van de buitenlanders (Amerikanen eten niet gezond en zijn dik), waar te maken.

Ook is het hier normaal dat je apart van elkaar eet, de een eet om 5 uur, de andere om 6 en de laatste om 7 uur.

Je kookt hier (als ze ooit een keer koken) dan ook voor jezelf, en je eet achter de televisie.

Bij je lunch is het normaal om chips te eten, en over het algemeen krijg je ook bij je avondeten chips. (Snappen jullie meteen de maat van de mensen hier).

Aangezien mijn gastgezin niet van koken houdt, gaan wij veel uiteten en doen wij dit dus wel gezamelijk! Maar als er pizza besteld wordt, bestel je een pizza voor jezelf en laat jij hem bezorgen wanneer jij wilt.

De Amerikanen eten niet met mes en vork, ze hakken alles af met hun vork. Ze vinden het ook heel raar dat ik met mes en vork eet.

Ik heb gegriezeld toen ik zag dat veel kinderen appels met pindakaas eten, ze likken nadat hun appeltje op is, ook nog heerlijk hun bakje met pindakaas uit. (Gaat nooit mijn favoriete eten worden denk ik).

Normaal;

Het is hier normaal dat je 's avonds niet meer de deur uit gaat, na het eten wordt verwacht dat je gewoon binnen blijft!

Ook heeft iedereen hier een geloof, en is het normaal dat je zondag ochtend naar de kerk gaat om wat meer van dat geloof te weten te komen.

Een buikje is hier ook een van de normaalste dingen. Wij gingen vorige week uiteten bij een burger restaurant, en daar liep een (voor mij) nogal dikke vrouw langs, waarop Stan zei; dat de Amerikanen dat zien als een normale maat.....

Iedereen praat hier tegen elkaar, of je elkaar nou wel of niet aardig vindt, je praat gewoon tegen elkaar en zegt elkaar gedag! (Ook wel; fake genoemt). Oh, en maakt complimentjes die je niet meent.

Als je op straat loopt, dan komt het ook heel vaak voor dat iemand je even aantikt en je een compliment geeft over hoe je er uit ziet of over je kledingstyl.

Na het eten is het normaal dat je een toetje neemt.. En yoghurt is geen toetje, het moet namelijk ijs zijn! (lees; er moeten veel calorieen inzitten) 2 bolletjes ijs is ook niet genoeg, want 4 bolletjes ijs is een normale hoeveelheid.

De auto's zijn hier groter, de wegen zijn hier breder, en wanneer jij je glas leeg hebt in een restaurant is het vanzelfsprekend dat je glas 'gratis' wordt bijgevult.

Sport is hier prioriteit nummer 1, dit staat zelfs boven goed onderwijs. Na school ga je sporten, en in het weekeend speel je wedstrijden!

Ook vertelde ik in de design housing klas, dat het mij opvalt dat Amerika nogal (iets te) trots is op hun land. Overal hangt de Amerikaanse vlag (toen ik de vlaggen in de school ging tellen, ben ik serieus de tel kwijt geraakt), als je Geschiedenis als vak op school kiest, leer je alleen maar de Amerikaanse geschiedenis! Deels omdat ze waarschijnlijk niet weten dat een ander land ook geschiedenis heeft, en deels omdat ze hun eigen land veel belangrijker vinden. En elke maandag ochtend (in de klas), bedank je god dat je in Amerika geboren bent of daar in ieder geval nu woont. Je praat hier tegen de Amerikaanse vlag, en hebt je rechter hand op je hart. Ik doe immers wat anders, namelijk mijn lach inhouden.

Voor degene die mij een brief sturen, deze brief vind ik niet in de brievenbus (die hebben ze hier namelijk niet), maar gewoon op de stoep bij de voordeur!

Maar goed, dat zijn een beetje de verschillen hier. Terug naar woensdag. Ik heb 's avonds samen met Shirley winterkleding en nieuwe schoenen gekocht.

Oh ja, ik heb inmiddels ook een bijnaam gekregen, en dit was niet omdat ik dat wilde maar omdat mijn tennis teamgenoten mijn naam te moeilijk vonden. Zij noemen mij namelijk; Izzy, en ook de coach vond dit een stuk makkelijker! Dus als ik geintroduceert word aan het andere team, heet ik; Izzy.

Donderdag had ik de schrik van mijn leven! Ik gesmeekt of ik even naar mijn kluis mocht, omdat ik dan even de les uit kon. Loop ik over de gang, word ik een soort van aangevallen door 2 enorme honden. Ik denk; wat doen honden in de school? Bleek er een drugsonderzoek in de school te zijn.......

Na school hadden wij een tenniswedstrijd uit, na een uurtje rijden kon de wedstrijd beginnen. En hier heb ik mijn single met 6-0 gewonnen!

Vrijdag ben ik met school naar het James J. Hill house geweest (woehoe, 3 uurtjes minder les). Dit is een enorm groot huis; 5 verdiepingen, 13 badkamers, 18 slaapkamers etc etc. Als je een kijkje wilt nemen op de website; http://www.mnhs.org/places/sites/jjhh/

Ook hadden wij vrijdag ochtend een oefening, voor als er een schietpartij in de school zou plaatsvinden.... Ja, toen realiseerde ik inderdaad weer dat ik in Amerika ben. Dit was een oefening voor als een van je mede studenten helemaal gek zou worden, en een wapen tevoorschijn zou toveren. Waar je dan naar toe moest (in de hoek van een klas lokaal). Waarschijnlijk heeft degene die dit bedacht heeft, niet gerealiseert, dat een mede student deze oefening ook heeft meegemaakt en dan dus weet waar die moet schieten! Maar goed, het was bedoelt om een veiliger gevoel te krijgen, mijn gevoel werd iets minder veilig, alleen al om het feit dat er op school aan gedacht wordt....

Zaterdag ben ik naar de trouwerij van de dochter van de collega van Shirley geweest. Dit was een katholieke trouwerij, en duurde erg lang... De pastor bedankte god voor het 'maken' van de ouders van de bruid en de bruidegom, ook bedankte hij god voor het vinden van de bruid en de bruidegom.... En bleef hij maar doorgaan met bedanken?! Na 1,5 uur naar het bedanken van god te hebben geluisterd, was het tijd voor een sociaal uurtje. Wij kwamen in een zaal waar zo'n 50 tafels stonden, eenmaal een tafeltje gevonden te hebben, kwam niet veel later de pastor aan onze tafel zitten........ (ik vraag me af, waarom perse deze tafel, als er nog 50 andere staan). Ik was dus al bang voor een vragen vuurtje! Toen de pastor mij vroeg wat het 'hoofdgeloof' in Nederland is, zei ik; eeehm, ik denk Christenlijk en Katholiek. Fout geantwoord, dat is namelijk hetzelfde. Hij vroeg mij toen nog of hij het verschil moest uitleggen. Ik dacht.... laat ik maar meteen duidelijk zijn, en zeggen dat ik daar 0,0 behoefte aan heb! Dit bleek immers niet te werken, deze man heeft mij een uur lang geprobeert te overtuigen van het Katholieke geloof (helaas, het is mislukt). Maar ondanks dat ik nog een aantal keren heb gezegd dat ik geen behoefte had aan uitleg, bleef hij maar doorgaan... Na het sociale uurtje, werd het tijd om te dansen! Ondanks de preken van de pastor, was het een erg leuke dag!

Gisteren ben ik voor extra credits huizen wezen bezoeken, we zijn naar 10 modelhuizen gegaan en hebben daar een beetje rond gekeken!

Vrijdag werd mij verteld door de counselor, dat ik vandaag een vrije dag heb... Ik vertelde hem toen dat dat waarschijnlijk het eerste was wat ik wist van deze school, wanneer ik NIET naar school hoef! (Hij kon er gelukkig wel om lachen).

Complimenten voor Maud haar filmpje over onze New York orientatie, als jullie het leuk vinden kunnen jullie een klein beetje van onze dagen in NY zien.... (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gOPB4eiqRP8)

Reacties

Reacties

Dirk Vlaanderen

Ilse, Izzy, leuk verhaal. Ik vraag me af hoe je terug komt. Waarschijnlijk moet je wegens overgewicht bij betalen. Maar vooruit dat zien we dan wel weer.

Succes verder. we vinden het leuk zo af toe wat te lezen.

chantal klaassen

Hee ils!

Wat een super leuke verslagen, erg fijn om te lezen dat je het zo naar je zin heb!

Heeeel veel plezier, dikkekusxxx

Natalie

Whahaaaa, wat kun je toch heerlijk schrijven! Thanks voor dit prachtige verhaal, het was weer een genot om te lezen.

Dikke knuf

Deborah

aah je hebt het er dus wel super leuk!
misschien moet ik nu vast me kerstkaart op de post doen voordat hij op de grond tussen de sneeuw beland?
ik ga je snel een brief schrijven ilse (na week 42 na me eerste stage)

xxx

oma

Wat heb ik genoten vooral van de manier hoe je tegen de verschillen aankijkt heerlijk nuchter.
Je bent vast nog dezelfde Ilse als je terug komt.dikke kus van ons.

Martin Vlaanderen

ik had me voorgenomen om als je terug komt een dominee uit te nodigen voor een indringend onderhoud maar als ik dit zo lees dan laat ik dat maar! Mooi verhaal heb je er weer van gemaakt, blijf lekker genieten van alles wat je daar overkomt!

Een dikke kus van je vader.

Kees

Goed verhaal Izzy, maakt heel duidelijk dat je in dit land moet zijn als je modern bent. Ze lopen duidelijk voor.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active