ilsevlaanderen.reismee.nl

Already on 1/3 of my trip

Het is imiddels alweer een tijdje geleden dat ik een blog geschreven heb, mijn excuses daar voor.... Maar dat betekend wel dat ik weer wat leuke dingen meegemaakt heb. Het leukste nieuws is natuurlijk dat mijn weekend al lekker begonnen is in verband met de 'thanksgiving break'. En terwijl ik hier nu mijn blog aan het schrijven ben, kan ik (als sensatie zoeker) ondertussen heerlijk meegenieten van de 'undercover politie' die hier voor de deur iemand aangehouden heeft.

Ik zal beginnen bij de Amerikaanse verkiezingen. Amerikanen en verkiezingen veroorzaakt een soort van chaos. Al een tijd zag ik 'bumper stickers' voorbij komen als 'Obama sucks', ook vonden de Amerikanen deze tekst mooi als een raamdecoratie. Ik (als Nederlander) dacht eerlijk gezegd altijd dat Obama hier geliefd was, maar toen deze bumper stickers/raamdecoraties en zelfs reclames verschenen, begon ik toch een beetje aan mijn gedacht te twijfelen. Obama is hier in Hastings namelijk verre van geliefd... Sterker nog, de dag nadat het bekend geworden was dat Obama opnieuw de president is, had iedereen het er op school over. 'Nu gaan we weer een verschrikkelijk jaar tegemoet', 'Als we iemand moeten noemen die de hele wereld verpest is het Obama wel', en nog vele andere zinnen kwamen er voorbij waaruit bleek dat Obama niet zo gewenst is als president. Op de dag dat de uitslag van de verkiezingen bekend gemaakt zou worden, moesten wij gedurende de economie les ook stemmen. Ik (die me niet zo in de Amerikaanse verkiezingen verdiept had) heb dus ook keurig op Obama gestemd... Ik denk dat het een wonder is dat ik nog op school mag komen, want door deze stem heb ik iedereen in school beledigd! Ondanks dat het zo'n chaos was, vond ik het wel leuk om deze fanatiekheid mee te maken!!

Verder begin ik ook een beetje te wennen aan de Amerikaanse overdrevenheid, en probeer ik (met heel veel moeite) er aan mee te doen. 'Hi how are youuuuuuuuuuuu?' 'Ahhhhh you're sooooo sweet' (terwijl je alleen hoi zei) 'You're awesome' (je levert je huiswerk in) en wanneer je tegen iemand zegt (die je niet kent) 'I like youre shirt' moet je ook niet verbaasd opkijken als diegene zegt 'I like youre face'. Ik probeer me een beetje aan te passen, maar in dit geval gaat het best wel heel erg moeilijk. Even een voorbeeldje. Vorige week ging ik samen met Shirley shoppen, ik stond naar een blazer te kijken en opeens komt er een vrouw naar me toe en vraagt aan mij of ik een model ben, waarop ik 'nee' antwoordde. Vervolgens raadde ze mij aan om model te worden, en vertelde mij dat ik 'gorgeous' ben. Dat ik mooie ogen, mooi haar, mooie benen...... dat ik eigenlijk gewoon super mooi ben. Ik ben nog niet zo goed ingeburgerd dat ik zei 'I like your face'......

Echter heb ik ook de 'National hug a exchange student' meegemaakt, en ben ik er achter gekomen dat dit toch niet zo mijn ding is. Allemaal kinderen die wild op je komen afrennen omdat ze nu een excuus hebben om je een 'hug' te geven. Ik, Ilse Vlaanderen, heb sommige helaas moeten vertellen dat ze beter een andere exchange student kunnen gaan knuffelen omdat ze mij daar niet zo heel blij mee maken. Dit leek immers een belediging voor hun te zijn......

Opzich werd mij 2 weken geleden best wel iets raars gevraagt. Mijn 'design housing' docent vroeg namelijk aan mij of ik in twee klassen Nederlands wilde praten. Natuurlijk wilde ik dit doen, leek me geweldig, alles zeggen wat je wilt zeggen zonder dat ze begrijpen wat je nou eigenlijk aan het vertellen bent..... En als je dan naderhand moet vertellen wat je nou eigenlijk verteld hebt, dan zeg je toch gewoon een braaf verhaaltje over school?! Leek me geweldig! Echter liep het iets anders... Ik kwam de klas ingelopen, en de lerares vertelde de klas dat ik iets heel belangrijks te vertellen had. Vervolgens begon ik heerlijk te praten in het Nederlands..... Aan het alles zeggen wat ik wilde zeggen kwam ik geen eens toe, toen alle monden open vielen en mensen me aanstaarde alsof ik echt niet goed bij mijn hoofd was, kon ik mijn lach echt niet meer inhouden.. Buiten het feit dat ik ongeveer 10 minuutjes heb kunnen praten, was het wel super leuk om mee te maken en hun reacties te zien!!! De reden hiervan was, dat zij aan de leerlingen wilde laten zien hoe het is voor mij om de hele dag Engels aan te horen.

Ook wordt vaak aan mij gevraagt welk woord ik echt echt echt niet kan uitspreken in het Engels. Ik heb het antwoord daarvoor altijd klaarliggen, namelijk 'squirrel'. Je kent ze wel, die kleine lieve (zo zien ze er echter uit) eekhoorntjes die hier dagelijks door de tuin heen huppen. Ik ben nu zo'n beetje al 3 maanden aan het oefenen, maar nog steeds kan ik het echt niet normaal uitspreken.......

Immidels alweer een week geleden hebben de kinderen van de 'middle school' mijn hele dag weer goed gemaakt. Ik had die dag immers maar twee uur les in mijn eigen school (dat maakte mijn dag sowieso al goed), want ik moest 5 presentaties op de 'middle school' doen. En ja wel, een presentatie over Nederland! Ik heb ze verteld over het eten, de tulpen, molens, kroketten (die ik mis), drop, haring, dijken en duinen, Sinterklaas, de verschillen in de school, Amsterdam, waar het nou eigenlijk precies ligt, waar de kleur Oranje vandaan komt, hoe de Nederlandse vlag er uit ziet, de verschillende vakanties en feestdagen (zoals koninginnendag), de 12 provincies, ons metric system en natuurlijk niet te vergeten de fietsen in Nederland. Ik begon trouwens elke presentatie met de vraag of ze wisten wat er links/rechts van Nederland is en welk land onder Nederland ligt. Ik kreeg antwoorden als 'Finland, Polen, Rusland, Italie, Spanje'...... Ik denk dat het in elke klas zo'n beetje 10 minuten duurde tot ze Duitsland, de Noordzee en Belgie genoemd hadden. Ook stelde ze na afloop van mijn presentatie de gekste vragen, vragen als 'lachen jullie het zelfde in Nederland?' (waarop ik begon te lachen en vervolgens vroeg om haar antwoord), 'hebben jullie telefoons?' 'hebben jullie dit spel voor de playstation/wii en deze en deze en deze en deze?' (ehhhhh...............) 'hoe zeg je pizza in het Nederlands?' (deze vraag is in elke klas gesteld en elke keer moest ik antwoorden; pizza is een Italiaans woord, ik denk dat het over de hele wereld het zelfde woord is' ook kreeg ik de vraag 'kun je een Duitse zin zeggen?' (waarop ik antwoordde; ehh, wij spreken geen Duits in Nederland. Hierop kreeg ik het antwoord terug 'ja, dat weet ik........' Ik heb toen een Nederlandse zin gezegd, vervolgens de zelfde zin in het Duits en tot slot natuurlijk in het Engels). De meisjes in de klassen wilde allemaal erg graag weten wat mijn favoriete kleur is... Oh, en ik zou het bijna vergeten maar na mijn eerste presentatie vroeg een jongentje aan mij 'zijn alle meisjes in Nederland zo mooi als jij bent?'. Ik had mijn sarcasme soms ook niet helemaal in de hand... Een jongentje vroeg namelijk aan mij of ik in god geloof, ik dus heel voorzichtig zeggen dat ik niet in god geloof. Na dat antwoord waren we nog niet klaar met het onderwerp, hij vroeg mij namelijk in wie ik dan eigenlijk wel geloof... en ja, jullie zien hem al aankomen 'in mezelf' (zijn mond viel open, arm kindje.....). De reacties van de leraren waren allemaal super positief! 'Students were very interested and engaged. Ilse's presentation contained information the students could easily relate too.' 'Very well organized and prepared.' 'Very well-done with visuals and presented at the student's level.' 'Ilse had many thoughtful answers and seemed very comfortable speaking to the classes.' 'Excellent presentation Ilse.' 'It moved along at a nice pace. The powerpoint was very good. Nice clear voice, easy to hear and a good sense of humor'.

Nu zijn we bij het skien aangekomen (oh, waarschijnlijk hebben jullie al wel gemerkt dat ik geen trema's kan maken op een Amerikaanse computer, vandaar dat ik skien niet kan schrijven zoals het hoort). Vorige week maandag zijn we begonnen met de skitraining. Ik dacht nog; hoe wil je een skitraining geven zonder sneeuw..... Overal is een oplossing voor, dus ook voor een skitraining, namelijk 'workouts'. Maandag, dinsdag en donderdag ben ik voor een maand in de sportschool te vinden... Toen ik maandag binnen kwam lopen werd mij verteld dat we een dieet workout gingen doen. Toen de trainster binnen kwam lopen begon ik een beetje aan de kwaliteit van de workout te twijfelen. Ik zal even een beeld proberen te creeren.. Kleine, best wel heel erg dikke vrouw die een dieet workout komt geven. Na een kwartiertje was ik er achter waarom zij er zo uit zag en was ik er ook achter dat ik de volgende dag ongelofelijk veel spierpijn zou hebben! Het enige wat zij doet is; blazen op een fluitje, zeggen dat we 2 minuten langer een oefening moeten doen omdat we (volgens haar) niet goed ons best doen en als je moet strekken je net even iets te ver door duwen! Volkomen duidelijk waarom zij er zo uit ziet! Immers maakte een aantal kinderen de opmerking dat ze het gevoel hadden alsof ze moesten overgeven, waarop zij antwoordde 'goedzo, niet opgeven, het is goed als je dat gevoel hebt! Dat maakt je sterker'. Ach..... ik zeg maar niks denk ik. En ja, de volgende dag ging ik dood van de spierpijn. Maar dat was nog niets. Donderdag moesten wij namelijk een uur lang, 30 seconden vol inspannen en kregen wij 10 seconden rust. Ik heb vervolgens het hele weekend moeite gehad met lopen....................... Echter vind ik het ergens wel lekker, want dan heb ik het gevoel dat ik al het vette eten er tenminste af sport!

Afgelopen weekend (toen ik dus best wel veel pijn had van mijn workout) zijn we met Scott (neefje van Shirley&Stan) naar een hotel geweest. Dit was zijn verjaardags cadeau. We zijn hier wezen bowlen, naar de gamehal, het zwembad geweest en hier vervolgens blijven slapen! Ook ben ik er achter gekomen dat het bowlen op de wii toch echt een stuk makkelijker is dan het bowlen op een echte bowlingbaan. Buiten het feit dat het bowlen op een bowling baan moeilijker is, heb ik het toch weten te presteren om een keertje te winnen!!!

Ook wordt regelmatig de vraag aan mij gesteld 'welke kleding winkels hebben jullie in Nederland die wij ook hebben', ik altijd heel stoer vertellen dat wij onder andere de 'America Today' hebben.... Maar eh, leuk die America Today, maar daar hebben ze hier dus gewoon nog nooit van gehoord. Vond het al zo raar dat ik die winkel niet tegen gekomen was in de 'Mall of America' maar dacht misschien dat ik gewoon niet goed gekeken had. Ik had het dus wel goed gezien, want de 'America Today' bestaat hier dus gewoon niet. Fail!!

Vandaag heb ik de laatste 20 minuten voordat mijn weekend startte (thanksgiving break) thanksgiving (turkey) bingo gespeeld in school. De school tv werd aangezet, de bingo kaarten werden uitgedeeld en vervolgens werd er bingo gespeeld. Als je bingo had moest je als een 'Turkey' (loopje van een 'Turkey' inclusief het geluid) naar de aula rennen en kreeg je een koekje. Ik moet zeggen dat ik best wel blij was dat ik geen bingo had..........

Morgen natuurlijk 'Thanksgiving' en ga ik eindelijk alle familieleden ontmoeten, en vrijdag is het de bekende 'Black Friday'. Voor degene die nog nooit van 'Black Friday' gehoord hebben, dit is de dag dat (ze zeggen) dat alle producten in de winkel goedkoper zijn dan normaal. Ik ga deze drukke chaos dag dus lekker meemaken :)! Ik ben benieuwd wat mij dit lekkere lange weekend allemaal te wachten staat!

Reacties

Reacties

Natalie

Wil je voortaan er even bij zetten dat je de tijd moet hebben om je blog te lezen? ;) Tsjonge, wat een lekker lang verhaal. Heerlijk weer! Fijn dat je presentatie goed ging maar jeetje, loopt dat wel lekker??.... 30 veren in je ... je weet wel.. whahaa.. Tsjongejonge.... je kunt ook gewoon overdrijven. Ben blij dat jij moeite hebt met dat overdrijven, dat maakt je namelijk ook zo leuk. Ben trots op je hoor, dat je het daar allemaal zo goed doet. Je moet het maar kunnen, je steeds maar weer aanpassen en open staan voor alle nieuwe dingen. Veel liefs van mij

monique

Wat een heerlijk verhaal heb je weer geschreven, t kan mij niet lang genoeg zijn. Lekker om te lezen wat je allemaal meemaakt en doet. En shop ze morgen ben benieuwd of er nog wat over is! Hele dikke kus van mij x

Martin

op zich niet zo vreemd dat die presentaties je goed af zijn, je heet Vlaanderen toch? Super leuk verhaal heb je weer geschreven. Veel plezier verder en wij kijken uit naar je nieuwe blog (met foto's natuurlijk)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active